Hvem liker reklame?

Reklame er noe av det vanskeligste å lage, spesielt fordi folk er i utgangspunktet relativt lei av reklame. De opplever det ofte som forstyrrende når tv-serier og film blir avbrutt av reklame. Reklame på nett kan være enklere å ignorere, men samtidig kan man knapt unngå å se det.

 

Språklig sett er selvsagt reklamen spennende å analysere. Det er mye som sies på svært liten plass. Så kan man som privatperson være mindre glad i forstyrrelsen. Det som er interessant er at mange glemmer reklamens sekundære funksjon: å sikre inntekter for de som viser reklamen. For når et TV selskap viser reklame så er dette en viktig inntektskilde. Det samme gjelder for reklamen på nettet. Den som eier nettsiden får betalt for at de lar noen andre reklamere.

 

En annen måte å skaffe seg slike inntekter er via sponsorer. Dette er noe som er blitt mer populært i det siste og da spesielt hos bedrifter som ikke selv har så stort inntektsgrunnlag. Ser man på Kvinesdalsrockfestival sine sponsorer så er disse viktige for at festivalen skal kunne arrangeres. Dette er en kjærkommen inntekt. Derfor er det svært viktig at man bruker litt tid og faktisk klikker på sponsorene og reklamebannere.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>